دوستی ۳۳ » تحدی و مبارزطلبی
أَمْ یقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کنْتُمْ صَادِقِینَ»(۳).
ـ یا میگویند این قرآن را به دروغ ساخته است. بگو: اگر راست میگویید، ده سوره برساخته شده مانند
آن بیاورید و غیر از خدا هر که را میتوانید فرا خوانید.
۱٫ یونس / ۱۷٫
۲٫ اعراف / ۱۷۶٫
۳٫ هود / ۱۳٫
بیان: این آیهٔ شریفه در مقام تحدی و مرد میدان طلبیدن با کسانی است که حقانیت قرآن کریم را نمیپذیرند.
قرآن کریم میفرماید: اگر راست میگویید که این آیات مفتریات و دروغ است شما از همین جنس آیات که
میگویید دروغ است بیاورید. البته استمدادی از حق نیز نداشته باشید و کاری غیر الهی کنید:
وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ».
خداوند در آیهای دیگر این مبارز طلبی را چنین بیان میدارد:
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الاْءِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَی أَنْ یأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآَنِ لاَ یأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرا»(۱).
ـ بگو اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد؛ هرچند برخی از آنها
پشتیبان برخی دیگر باشند.
موقعیت قرآن کریم به حدی خطیر است که همآوردی ندارد و حتی اجتماع جن و انس و مددرسانی آنان به
یکدیگر نیز نمیتواند همانندی برای آن بیاورد.
منظور از مثل» نیز همانندی در باطن و معناست و این باطن قرآن کریم است که آن را به بیبدیلترین کتاب
هستی و تنها مونس تنهاییها و گرفتاریهای بشر تبدیل ساخته است، از این رو کتابی با آن قیاس نمیشود
و تفاوت آن با دیگر کتابها به اندازهٔ تفاوت خداوند با پدیدههایی است که دارد. باید حریم و حرمت چنین
کتابی را پاس داشت که کمترین بیادبی و بیاحترامی نتیجهای جز شکایت قرآن کریم و عاق آن شدن ندارد.
درباره این سایت